Voluntariat sau nu?


Inainte de a purcede cu cititul, fiind participanta la acest proiect, nu pot spune decat cuvinte de lauda! Nu as putea sa descriu in cinci-zece randuri cum m-am simtit, caci fiecare activitate/lucru in echipa sau informatii m-au adus mai aproape de un alt nivel de custinta pe care nu credeam sa il dobandesc/adimilez atat de rapid! Nu stiu cum as putea exprima fabulosul cand imi raman atat de multe lucruri de spus! Experienta a fost coplesitor de frumoasa, lucrurile dobandite acolo fiindu-mi intiparite si acum de parca tocmai ce m-am despartit de prietenii armeni!
Cursurile nu s-au axat doar pe informatile bruta, cu care – la o adica – sa nu avem nicio binevointa sa impartasim informatia sau sa povestim si altora despre ea. Structura lor a fost, uneori voluminoasa, dar usor de inteles, alteori mai putina, dar cu o importanta mai mare sau de un interes general mai ridicat.
Am invatat atat prin metoda clasica, mereu cu agendele si pixurile in mana, dar si prin jocuri interactive care pur si simplu ne marcau intr-un fel.
Imi amintesc si acum jocul cu “masinile”, dar poate parea copilaresc, la inceput am fost si eu la fel de intrigata. Masini? Da, ce?, avem cinci ani? Nici pe departe! Am fost un grup de oameni mari, cu maturizari si specializari diferite, dar care s-au lasat usor antrenati de siritul jocului, care te facea de fapt sa iti dai seama pe ce pozitie te situezi: condus? sau conducator? Ei bine, eu am aflat ceea ce ma caracterizeaza, dar pe langa asta am fost prinsa si intr-un fel de legatura nescrisa sau nevazuta cu partenera mea de joc. Tot ce trebuia sa faci era sa inchizi ochii si sa lasi pe cineva sa iti tina mainile pe umeri, sa mergi apoi prin toata sala, evitand obstacolele cu ajutorul celui care iti batea pe umarul stang cand trebuia sa faci la stanga, pe dreptul cand urma dreapta sau pe amandoi de o data cand trebuia sa te opresti! Sezatia in sine este de nedescris, legat la ochi fara niciun fel de control asupra actiunilor tale? Nuuu! A fost ciudat, dar in acelasi timp nu am opus rezistenta. Cand mi-a venit randul sa fiu “sofer” mi-am dat seama ca imi placea sa imi fac partenera sa mearga pe o anumita cale, sa fiu eu cea care o ghidez, un fel de luminita de la capatul tunelului. Interactiv si, totodata, extraordinar de bun pentru a te descoperi sau re-descoperii in anumite cazuri.
Schimbul de tineret a fost si va ramane pentru mine o amintire extraordinara, un prilej prin care m-am dezvoltat ca persoana si am deschis ochii in fata atator lucruri despre care nu aveam habar!
„ Munca voluntara, voluntariatul si munca” ,  un proiect despre cunoastere, inspiratie,
despre exercitiu cultural, social si profesional cu rezultate atat la nivel
personal dar si comunitar.
Fundatia
Pentru Tineret ELMI are placerea de a va aduce la cunostiinta implementarea, in
Slatina, a proiectului „ Munca voluntara, voluntariatul si munca” , proiect in
valoare de 23 000 E, co-finantat  de catre
Comisia Europeana prin Programul „ Tineret in Actiune”(www.tinact.ro ) .
Scopul
proiectului este acela de a constientiza grupul tinta (32 tineri din Romania si
Armenia) cu privire la importanta implicarii voluntare in ameliorarea sau
prevenirea unor nevoie ale comunitatilor locale, precum si de familiarizare cu
oportunitatile de voluntariat si de munca platita existente in intreaga Europa.
O alta tema relevanta in scopul proiectului a fost legatura stransa intre
abilitatile dezvoltate in timpul experientei de voluntariat si abilitatile
cerute pentru o viitoare cariera profesionala a tinerilor.
Pentru
atingerea scopului si obiectivelor propuse, cei 32 de participanti din Romania
(Slatina, Bucuresti, Timisoara, Valcea) si Armenia au participat intr-un schimb
de tineret in Armenia in perioada Iulie-August, schimb de tineret ce a avut o
durata de 10 zile.  Activitatile derulate
de tineri au fost: dezbateri, ateliere de lucru pe tema discriminarii,
incluziunii sociale, simulari, ateliere informative online despre drepturile
cetatenilor europeni, exercitii non-formale, voluntariat la orfelinatul Gavar,
seara interculturala cu legende caracteristice ambelor tari, ateliere creative,
prezentari despre propriile experinte de voluntariat.  Informatii
despre fiecare zi de lucru (in engleza) si fotografii gasiti pe aces
link http://acidngo.wordpress.com/
Rezultatele acestei invatari se regasesc si in
comunitatea locala slatineana, cei 16 tineri romani asumandu-si
responsabilitatea pentru valorizarea experientei si diseminarea informatiilor in
comunitatile in care traiesc prin cele doua programe de voluntariat realizate
in parteneriat cu Gradinita Nr.1 Slatina, programul de voluntariat „ Educatia
si jocul, cei mai buni prieteni ai copilariei” si Caminul de Asistenta si
Ingrijire a Persoanelor Varstnice,Slatina, program de voluntariat dedicat  Anului European al Imbatranirii Active si al
Solidaritatii intre Generatii (2012) http://europa.eu/ey2012/ey2012main.jsp?catId=971&langId=ro
,
De asemenea, si tinerii din Valcea si Bucuresti,
sub coordonarea Fundatiei pentru Tineret ELMI, valorizeaza experienta
proiectului prin derularea a altor doua programe de voluntariat din cadrul
Centrului de Asistenta si Ingrijire a Persoanelor cu Dizabilitati, Valcea  si Asociatia „ Clubul Sportiv Roman”,
Bucuresti.
Aditional acestor programe de voluntariat, pana la
sfarsitul lunii Octombrie urmeaza a fi realizate si 3 activitati de strangere
de fonduri (vanzare de obiecte donate, colectare de bani in pusculite
personalizate, reprezentatie Teatru Forum), 3 prezentari in licee despre
oportunitatile de voluntariat si munca platita in Europa, abilitati de angajare
si discriminarea la locul de munca si un desen grafiti pe zidul de pe Drumul
lui Stroe. Toate aceste activitati vor avea loc in Slatina.
„ Proiectul
nostru a inceput in luna Mai si se incheie in Noiembrie, este un program
complex, cu subiecte poate nu foarte la moda, dar relevante pentru dezvoltarea
tinerilor. Este un proiect despre cunoastere, inspiratie, despre exercitiu
cultural, social si profesional cu rezultate atat la nivel personal dar si
comunitar. Ca si organizatie am lucrat excelent cu partenerii nostri din
Armenia, Centrul Armean pentru Integrare si Democratie (ACID) si ne dorim
proiecte locale viitoare cu acestia in domeniul cooperarii Europene” ,
Constantina Patrascu, Responsabil proiect
Proiectul „
Munca voluntara, voluntariatul si munca” este un schimb de tineret bilateral
co-finantat de Comisia Europeana prin Programul „Tineret in Actiune” ,
subactiunea 3.1- Cooperare cu tari din vecinatateta Europei.
Tell us your opinion...

