Recenzie: Nume de cod: Verity (Code Name Verity) de Elizabeth Wein

Nume de cod: Verity (Code Name Verity)by Elizabeth Wein

11 oct. 1943

Un avion spion britanic se prăbușește pe teritoriul Franței ocupată de naziști.
Pilotul, o tânără, și pasagera care o însoțea erau cele mai bune prietene.
Una dintre ele a scăpat ca prin urechile acului, cealaltă a pierdut lupta chiar înainte de a o începe.
Când „Verity” e arestată de Gestapo, este sigură că nu are nicio şansă. Ca agent secret capturat pe teritoriu inamic, trăieşte cel mai crâncen coşmar al oricărui spion. Naziştii care o interoghează îi pun în faţă o alegere simplă: ori îşi destăinuie misiunea, ori suportă o execuţie sinistră.
Vor obţine adevărul de la ea. Însă nu va fi cel la care se aşteaptă ei.
În timp ce-şi întreţese complex mărturisirea, Verity îşi dezvăluie trecutul, cum s-a împrietenit cu Maddie, pilot de avioane, şi în ce condiţii a părăsit-o pe Maddie în epava avionului prăbuşit. Pe fiecare nouă bucăţică de hârtie, Verity se luptă pentru viaţa ei, expunându-şi vederile despre curaj şi eşec, ca şi speranţa nebunească de a se întoarce, totuşi, acasă.
Dându-şi la schimb secretele va fi oare de ajuns ca s-o salveze din ghearele unui duşman nemilos şi crud?
Sfâşietoare şi magistral scrisă, Nume de cod, Verity este povestea unei prietenii de neuitat, înfiripată sub auspiciile răului suprem.

…………………………………………………..
Gândurile mele (Theo): Dacă aş fi avut vreodată impresia că aş fi ştiut prin ce au trecut cei din „imperializarea nazistă a lui Hitler” m-am înşelat. Şi nu, acesta nu este romanul vostru despre un nazist ale cărui limite nu le reprezenta altceva decât cerul însuşi, nu – nici pe departe. Aici vorbim despre un roman în care repercusiunile nelimitelor sale ating conotaţii inimaginabile, iar majoritatea
personajelor sunt prinse într-un teatru absurd al cărui plan nu au cum să îl evite! PLANURI!
Cartea este structurată în două părţi, descrise din două perspective total diferite, dar extrem de legate. Niciunul dintre naratori nu simte nevoia să clarifice anumite detalii, dar subconştient sunt singurele care îţi dezvăluie o sumedenie de indicii, dar este la latitudinea ta dacă te laşi orbit şi împroşcat numai de cuvinte, sau decizi să deschizi ochii, să fii şi tu ars de ţigările celor care pe una o omoară, iar pe cealaltă o ascund. Este la latitudinea dacă
vrei să îţi laşi ochii să înoate în propriile tale lacrimi, sau să te laşi
orbit de singurul suficient de puternic să te orbească: subconştientul tău.
Prima parte a cărţii este scrisă din punctul de vedere al spionului „englez” prins de opoziţia germană, făcută să sufere asemeni unui animal a cărui suferinţă nu se va termina niciodată atunci când nimeni nu îi iese în întâmpinare.
Sufletul acesta este prins într-o junglă a cărei sentinţă o ştie deja, chiar înainte de a începe totul. Şi de ce? Pentru că a fost născută într-o perioadă în care nu trebuia, pentru că a ajuns în locul nepotrivit la momentul nepotrivit.
Deşi masacrul asupra corpului şi psihicului tinerei este absolut
devastator atât pentru ea, cât şi pentru cenzurarea făcută pentru cititor, aceasta reuşeşte prin aptitudinile extraordinare să ajungă la o înţelegere. Reuşeşte să convingă atât cititorul, cât şi pe cei orbişi de legile lui Hitler să creadă în ea, să o lase să le spună toate secretele englezilor, dar să facă asta în scris şi mereu să aibe hârtie şi creioane la îndemână. Şi deşi lupta ei este futilă, iar tentativele ei eşuate de a evada sunt mereu răsplătite înzecit asupra ei, aceasta continuă. Va scrie până la ultima suflare şi va face faţă până la ultimul zâmbet.
Poate aţi observat că numele ei nu l-am menţionat nici măcar o dată, în treacăt. Deşi aceasta foloseşte diferite alias-uri, adevăratul ei nume ne este dezvăluit abia în partea a doua când naratorul se schimbă, iar povestea ei devine de fapt un cod imens către cei deştepţi să îl descifreze şi să arunce în aer clădirea de tortură a naziştilor. Şi prin urmare nu mă surprinde când
teancul ei de foi aterizează la prietena ei cea mai bună, despre care a scris cu atât de mult patos, despre care credea că este moartă, dar pe care ar fi dorit să o mai întâlnească încă o dată. Adevărat, Julie este prizoniera, şi tot ea este cea care minte spunând că spune adevărul, reuşind să spună adevărul doar pentru cei interesaţi să îl audă şi nu pentru cei care nu au urechi să îl asculte.
Maddie, prietena ei cea mai bună urmăreşte până la ultima pagina torturile prietenei sale, caută până la ultima suflare să o regăsească, dar într-o lume în care speranţa este un eşec prestabilit, nu prea poţi să ai parte de astfel de realizări.
Povestea aş încadrao într-un fel de dramă, dar aş minţi să spun că este doar atât. Este mai mult de atât, este o poveste cu un final fericit, într-un fel, dar cu orori presărate la fiecare câteva pagini. Şi nu condamn, din contră, reliefez că autoarea a reuşit să prindă cu atât de multă lejeritate viaţa unui timp de a cărui trecere ar trebui să ne ruşinăm.
Recomand cartea celor care ştiu ce înseamnă istoria, ştiu ce înseamnă prietenia, dar şi celor care au suferit, dar niciodată nu s-au dat bătuţi. Este un roman pentru fiecare, pentru oricare cititor gata să se lase minţit şi apoi să i se pocnească adevărul peste faţă.
Lectură plăcută!
Mulțumim sponsorului nostru, Librărie online Libris!

Dacă doriți să vă cumpărați cărți deosebite, pe site-ul Libris, librărie online, puteți comanda și cărți online în engleză.

One thought on “Recenzie: Nume de cod: Verity (Code Name Verity) de Elizabeth Wein

1. Frumoasa carte si chiar mi-ar face o deosebita placere sa o citesc! Imi place descrierea ta,mai ales recomandarea de la sfarsit! O recomanzi celor care stiu ce inseamna ‘istoria’ si pot sa adaug ca nu orice istorie ci acea perioada din istoria lui Hitler care dupa parerea mea a fost cea mai grea si cea mai sadica(am citit carti si am vazut multe filme de acest gen).Am avut bunic care mi-a povestit cum a fost intr-un lagar de concentrare ce greu a fost si cat a suferit(a ramas la 35kg la 1,80m in doar 6 luni).M-am lungit cu povestea,scuze.Oricum imi doresc aceasta carte.

Like