Recenzie: Two Rabbit de Beatrice Ognenovici

Two Rabbit

CUMPĂRĂ CARTEA ONLINE

24,95 lei

Autor: Beatrice Ognenovici.

Domenii: Colecţia Radical din 7ProzăRoman.

După un accident de maşină în care-şi pierde ambii părinţi, chiar în ziua în care împlineşte 14 ani, Dré capătă un nou nume – Two Rabbit – şi o viaţă pe fugă, la limită, mereu supusă schimbărilor radicale. Arme, droguri, bătăi, găşti, crimă, sex şi apoi o speranţă orbitoare, odată cu prima iubire care îi iese în cale. Dar totul se termină brusc, pentru a o lua din nou de la capăt, la fel de intens.

În ciuda tuturor festelor pe care i le joacă destinul, fiecare întâmplare care îl marchează este un prilej pentru a reflecta asupra condiţiei umane şi, în final, asupra iubirii. Viaţa, crede Two Rabbit, e compusă din cercuri, iar cercurile nu trebuie lăsate niciodată deschise.

***

“Pentru întâia oară problematica generaţiei emo şi a drogurilor de tot felul câştigă în autenticitate prin proiectare cosmopolită, într-un spaţiu hispanic, dar îmbibat de binecunoscutele clişee englezeşti. Muzici, beţii, răscoale adolescentine depănate însă cu umor şi în viteză. Beatrice Ognenovici practică arta scrisului cu o plăcere infernală. De acuzaţiile de grafomanie nesărată o scapă ochiul ager, impresia de bogată experienţă de viaţă şi mai cu seamă inteligenţa artistică.” (Felix Nicolau)

***
“Romanul Two Rabbit, debutul scriitoarei Beatrice Ognenovici, are ca figură centrală un personaj carismatic, verosimil, intens, sofisticat și care poate crea dependență cititorului. Cartea ne oferă doza ideală decantată din dramatismul și coerența unui bildungsroman autentic, cu șanse de a deveni cult, pe de o parte, și din haoticul sălbatic al scriiturii postmoderne, pe de alta. Beatrice Ognenovici nu cade, nicăieri pe parcursul acestui roman, în spațiile șterse și comune până dincolo de plictis în care evoluează cei mai mulți debutanți autohtoni. Dimpotrivă, îi place să riște și să creioneze decoruri inedite, luxuriante, dar și întunecat-dramatice, prin care ne putem pierde în voie. Dacă Julio Cortazar ar fi scris un bestseller aflat sub influența serialului Sons of Anarchy, el ar fi semănat cu Two Rabbit.” (Cristina Nemerovschi)

***

Manuscris câştigător al Concursului de Debut Max Blecher / Herg Benet 2012

Mulţumiri speciale Editurii Herg Benet pentru că mi-au oferit şansa de a citi acest roman!

Gândurile mele (Theo):

Uneori ai nevoie de multe idei pentru a o alege pe cea potrivită, dar uneori te poţi trezi prins atât de tare într-o carte încât eşti sigur că ţi se pare simplitatea, complexitatea şi necesitatea de a înţelege faptul că s-a terminat, că ai ajuns într-un punct de unde nu mai poţi păşi mai departe, numai dacă aşa îţi doreşti tu sau aşa crezi că se va termina sau întâmpla totul.

Aşa mi s-a întâmplat mie când a venit vorba de cum să merg mai departe după ce am ajuns la final. Dar mi-am lăsat mintea să cutreiere pentru o perioadă… poate a funcţionat, poate nu, vă las pe voi să citiţi şi să îmi spuneţi cum vi s-a părut.

Two Rabbit nu este un roman normal sau clasat bine în tipare. Nu, deloc. Este genul de roman care îţi pune pur şi simplu mintea pe fugă şi te face să te gândeşti la sensul vieţii de două ori înainte. Dru nu este un copilandru normal. Adică a fost, dar nu mai este. De ce? Simplu, a intervenit viaţa. A ajuns viaţa să se ia de el şi să aibe grijă să se arunce în gol de mai multe ori decât poate număra. Dar tenacitatea acestuia mi-a fost punct aspiraţional chiar şi mie. Mi-a dat aripi când credeam că sunt pur şi simplu domesticită Pământului, iar asta înseamnă foarte mult pentru mine.

Nu credeţi că veţi întâlni vreun puştan rebel care consideră că e macho doar să fumeze şi atât. Nu, Dru are tot pachetul: rebel până în măduva oaselor, droguri, furtişaguri, prostituate, chiar şi un fel de iubire contorsionată. Dar asta poate şi pentru că el nu mai ştie cum trebuie să se comporte, pentru că este pus faţă în faţă cu atât de multe lucruri rele încât este convins că soarele nu există. Sau dacă există este doar pentru a-l enerva pe el cât mai mult.

Romanul în sine tratează viaţa atât de dur încât eşti convins că dacă a-i fi în postura lui Dru ai fi ales de mii de ori calea mai uşoară, dar Dru este un luptător genetic. Nu are remuşcări sau dacă le are atunci le ascunde cel mai bine.

Totul începe după accidentul pe care îl suferă alături de familia sa. Şi deşi Dru vine dintr-o familie destul de înstărită, acesta descoperă că nu are de fapt nimic, oricum totul ar fi urmat să se ducă de râpă datorită unor investiţii făcute prost de bătrânul său. Spitalul devine un fel de circ pentru el, căci acolo începe pentru prima dată să îşi etaleze calităţile de macho şi de povestitor. Lasă cu gura căscată mulţi beţivani când inventează poveşti de-antregul pentru piciorul său.

Dar mai apoi circul se termină, ca orice alt spectacol bun, şi Dru ajunge să trăiască împreună cu un unchi şi o mătuşă îndepărtaţi; oameni care la rândul lor mai au trei fete, gemenele şi fata cea mare.. aici face cunoştinţă cu unul dintre personajele care îi va ţine umbră o bună bucată de timp. Poate datorită mizeriei în care este oarecum forţat să trăiască, Dru acceptă să plece şi să găsească o mizerie şi mai mare în care să se afunde.

Deciziile proaste sunt decizii proaste până la final. Dar uneori când crezi că ai toată „murdăria” din lume alături de tine, o rază minusculă de soare te „spală” pe faţă şi te împinge mai sus.

Recomand cartea tuturor celor care au ceva de spus şi nu ştiu cum să se afirme complet. Celor care nu au nicio supărare pentru că se înjură strident, celor care vor să afle adevăratele culori ale vieţii.

Lectură frumoasă!

My rating: 4 / 5 stars